În China din punctul de vedere al practicanților filosofiile budistă, taoistă și confucianistă se combină într-un amalgam unitar, practicanții folosind elemente din toate trei. Dintre toți taoiștii au elaborat cele mai sofisticate teorii despre cosmogonie, pornind cu cartea de căpătâi Yi Jing.
Mai jos prezentăm o mică parte din teoria divizării. Taoiștii susțin că „din UNU au apărut DOI, din DOI au apărut TREI și din TREI au apărut toate cele 10000 de lucruri”, unde 10000 reprezintă în fapt totalitatea lucrurilor care există. Este destul de ușor de intuit cine este UNU (vidul, WU) sau DOI (perechea YIN/YANG) însă e mai greu de înțeles cine este TREI.
Pentru o ființă din planul fizic putem identifica trei feluri de energie, derivate din trei feluri de qi. În primul rând se observă că noțiunile de qi și de energie nu sunt perfect identice. Iar cele trei feluri de energie cu care operează ființa umană dar și orice altă ființă sau obiect sunt:
- energia universală, derivată din qi-ul primordial, totuna cu vibrația lui Dao sau cuvântul lui Dumnezeu (Biblia precizează că la început a fost cuvântul). Această energie este responsabilă pentru inteligență, înțelepciune, cunoaștere.
- energia reîncarnării care derivă din qi moștenit de la părinți, bunici, străbunici dar și de la unele animale și plante și care poate proveni de la o distanță de multe mii de ani în trecut. Termenul de reîncarnre este folosit aici puțin forțat, am putea să denumim această energie ca fiind energie ancestrală spre exemplu
- energia corpului, care ține corpul într-o structură stabilă și bine definită. Această energie se regăsește în orice obiect care are o formă dar și în lichide, etc. Dacă această energie ar dispare corpurile pur și simplu s-ar volatiliza în microelemente
Prin urmare aceste trei energii generează mai departe toate lucrurile din existență. Omul deține toate aceste tipuri de energie și în principiu ele trebuie să fie echilibrate în mod armonios pentru a avea o viață sănătoasă. Prin contrast animalele dețin numai energie a reîncarnării și energia corpului, ceea ce ne duce cu gândul la povestea fructului oprit din pomul cunoașterii. Un dezechilibru prin exacerbarea uneia sau alteia ar putea conduce la:
- pentru excesul de energie universală este destul de des folosit ca exemplu omul de știință Stephen Hawking, care deși imobilizat în scaunul cu rotile a fost și este capabil să „vadă” adevăruri foarte profunde despre creație, univers, fizică și matematică
- cei cu exces de energie a reîncarnării sunt întâlniți deseori în postură de vrăjitori, mediumi, persoane capabile să comunice cu lumile de dincolo, cu spirite, vraci, șamani, etc
- cei cu exces de energia corpului sunt persoane foarte înzestrate fizic dar care suferă de multe ori prin diminuarea inteligenței
Practicanții urmăresc eliminarea cât mai eficientă a energiei reîncarnării. În fapt cei care au reușit în mod excelent acest lucru pe pământ au fost numiți Isus, Buddha, Lao Tzu, Confucius, etc. Spiritul lor vehicula în exclusivitate energia universală și energia corpului în timpul vieții, limitându-se apoi la energia universală după părăsirea corpului fizic.
După ce energia reîncarnării este suficient diminuată practicanții încep să acumuleze din ce în ce mai multă energie a corpului (devenind mai sănătoși și mai puternici) și din ce în ce mai multă energie universală (devenind mai înțelepți).
În mod evident după moarte se pierde energia corpului și cei care își pierd și energia universală (prin pură ignoranță, mulți nepracticanți care trăiesc pentru a mânca în loc să manânce pentru a trăi sunt în această situație) devin fantome și rămân în starea aceasta până ce acea energie se epuizează complet.
Prin urmare este de dorit să accesăm cât mai multă energie universală, care în fapt există din abundență în orice loc al universului, fiind parte din structura intimă a realității, celebra energie a vidului sau a punctului zero căutată de fizicienii moderni, însă nu putem face acest lucru decât corelând în mod inteligent dinamica ei cu dinamica celorlalte două energii.
Toate aceste idei ne pot ajuta să înțelegem de ce facem ceea ce facem, totuși în practica propriu-zisă este nevoie să le dăm uitării complet și să ne scufundăm numai în senzații și percepții. Mintea discursivă nu are ce căuta acolo.
Desigur, diverse interpretări ale lui TREI se regăsesc în diverse religii ale lumii, aici nu dorim să întrăm în nici un fel de polemică ci numai să prezentăm punctul de vedere al taoiștilor.
Lasă un răspuns